maandag 14 november 2011

Vervolg gebruik facebook om leervragen te koppelen aan praktijk.

Op 10 november hadden we weer een bijeenkomst met de 30 pedagogisch medewerkers op het ROC.
Het gebruik van facebook was iets teruggelopen. Ik zie deze week bij het starten van een thema (Sinterklaas kapoentje) dat men weer enthousiast begonnen is en dit uit zich ook in het gebruik van facebook.
Het valt me op dat het facebook steeds gerichter wordt gebruikt om vragen te stellen. Dat was ook oorspronkelijk de bedoeling van het gebruik van dit medium.  De grote stroom aan berichten waarin alle activiteiten van de dag beschreven worden is iets teruggelopen. Dat is een prima ontwikkeling.

De coaches gebruiken het nog niet om vragen te stellen. Dit zullen we nog meer moeten stimuleren. Tijdens de bijeenkomst bleek namelijk dat er verwarring was bij de coaches en dat ze het medium niet gebruik hebben om meteen de vraag aan ons te stellen. Dat is een gemiste kans.

Wat een groot nadeel is van facebook is dat ik als beheerder van de gesloten groep dus 30 PM-ers heb toegelaten als vriend. Mijn facebook-account is wel beroepsmatig (clc-zuid), maar dit heeft als nadeel dat ik dus bij mijn startpagina alle persoonlijke berichten kan lezen van 30 PM-ers. Hierin staan veel privézaken beschreven waar ik als trainer niets mee te maken heb. Het veroorzaakt ook een hele toestroom aan berichten waar ik dus telkens overheen moet gaan scrollen om nog de waardevolle berichten ertussen uit te kunnen halen.

Les voor de volgende keer:
Ik maak een  facebookaccount aan voor alleen dit project. Het facebookaccount is dan tijdelijk voor 1 jaar (moet je wel een extra email-adres gebruiken).
De berichten zijn dan nog wel zichtbaar maar niet meer tussen mijn eigen werk-account.

Overweging voor docenten...
Wil je gebruik maken van een social media om te communiceren met je leerlingen gebruik dan een ander medium zoals Yammer.
Dit medium wordt niet door leerlingen gebruikt en dus voorkom je dat je de persoonlijke wereld van leerlingen binnenlaat in jouw social media. Ik vind dat we moeten opletten dat we niet teveel inzicht krijgen in de keuken van onze leerlingen. Je bent professional en je zult een gezonde afstand moeten bewaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten